• Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
  • +373 22 237525

Provine din satul Pohrebea Veche raionul Dubăsari, o localitate pitorească așezată pe malul Nistrului, cu oameni harnici și binevoitori. Fiind al treilea copil,a avut parte de o dragoste deosebită și o imensă căldură sufletească de la părinți și  frații  săi mai mari. Părinții au știut să-i insufle calități de deschidere sinceră spre oameni, astfel să-i ajute pe semeni atunci când poate, să-i încurajeze mereu.

 

Împreună cu soțul Serghei, militar de profesie, și-au educat cei doi copii: Roman, absolvent al Universității Tehnice a Moldovei, și Iana, studentă la Universitatea Politehnică din București. Își dorește ca fiul și fiica, trecând prin viață, să-și păstreze inteligența cultivată cu migală, modestia și libertatea spirituală, altoite în sânul familiei.

A absolvit școala pedagogică din Orhei, apoi Universitatea de Stat din Chișinău, Facultatea Istorie. Din 1996 activează în Liceul Teoretic ”C. Stere”, condus de dl Vasile Baș. Mulți profesori sunt un model pentru N. Seredovschi și au făcut-o să creadă în abilitățile profesionale și posibilitățile organizatorice, încredințându-i mandat de lider sindical timp de 8 ani. Tot acest colectiv i-a înaintat candidatura în noua postură de președinte al organizației sindicale raionale. În activitatea de pedagog și lider sindical se axează pe următoarele valori: omenie, toleranță civică, colaborare, respectată de supremația normelor legale.

- Se zice că învățămintele fără exemple n-au valoare. La ce prestații sindicale aspirați în noua Dvs postură și ce experiențe înrădăcinate prin partea locului le veți promova în aria atribuțiilor de mandat?

- O sarcină importantă pentru noua componență a Consiliului raional Soroca al FSEȘ este fortificarea în continuare a efectivului sindical, sporirea nivelului profesional al președinților organizațiilor sindicale primare întru apărarea drepturilor și intereselor angajaților, intensificarea conlucrării cu partenerii sociali în vederea eliminării situațiilor de conflict, litigiilor de muncă, monitorizării respectării legislației muncii.

- Organizația sindicală soroceană din domeniu părea a fi, pe parcursul ultimilor ani, oarecum mai inertă în raport cu unele din alte localități. Cum explicați acest fapt?

- Eu, personal, nu sunt de acord cu această concluzie. Consider că la Soroca s-a lucrat, poate mai puțin relevant ceva în ultimul an pe motiv de stare a sănătății  președintelui Iurie Tăbârță. Însă Biroul Executiv condus de vicepreședintele Vasile Baș și doamna contabilă, Nina Procopii, au activat cu dăruire pe realizarea opțiunilor strategice preconizate ale sindicatului sctorial. Confirmare este faptul că din totalul de 2602 de angajați în învățământul preuniversitar, 2593 sunt membri de sindicat.

- Ați putea înpărtăși anumite specificități ale sindicalismului de ramură, mai exact nivelul de conlucrare al acestuia cu partenerii sociali, cât și starea de lucruri la capitolul negocierea și încheierea Contractului colectiv de muncă?

- Conlucrarea cu partenerii sociali este un obictiv prioritar al Consiliului raional Soroca. Dat fiind o persoană nouă în această postură, multe lucruri abia învăț, în special îmi aprofundez cunoștințele în domeniul legislației. Chiar din primele zile de activitate am efectuat o revizie referitoare la CCM. La moment, din totalul de 108 organizații sindicale, 63 activează în baza Contractelor colective de muncă. Intenționez să amplific munca pe direcția elaborării și încheierii CCM de către celelalte organizații rămase în afara acestui mecanism sindical necesar și eficient. Deseori mă consult cu economiști de la Consiliul raional și Direcția Învățământ Soroca. Un succes de ultimă oră este satisfacerea sesizării șefului de gospodărie al Grădiniței nr. 17, care semnala neachitarea sporului pentru vechime în muncă.

Împreună cu șeful DÎ Soroca, dl Ghenadie Donos, curând vom organiza o dezbatere în baza demersului din parea cadrelor didactice din instituțiile preșcolare nr. 17 și nr. 16 pe problema revizuirii programului de lucru al grădinițelor, cu revenire la 12 ore de muncă, la care vom  invita  Primarul de Soroca, cât și alte persoane din APL.

- Cum soluționați problema ”îmbătrânirii” colectivelor didactice și ce întreprindeți pentru a da suflu proaspăt școlii sorocene?

- Îmi vine greu să răspund la această întrebare, deoarece problema ține mai mult de directorii instituțiilor, Direcția Învățământ, Ministerul Educației. Sunt foarte recunoscătoare pedagogilor pensionari care mai activează în școli și pot ține piept prolemelor din învățământ (programe suprasolicitate, manuale ce nu corespund curriculei și interesul scăzut pentru învățătură atât al multor elevi, cât și al părinților). Mai e și o altă problemă: numărul copiilor de vârstă școlară este în continuă descreștere și multe școl se închid. În 2012-2014 și-au suspendat activitatea 10 instituții preuniversitare.

- Ce opinie aveți referitor la pregătirea specialiștilor în Colegiile pedagogice, ținând cont că actualmente se relevă tendința promovată de autorități ca în instituțiile preuniversitare, cât și preșcolare, sî activeze specialiști doar cu studii superioare?

-  Fiind discipolă a Școlii Pedagogice din Orhei, nu pot compara studiile obținute în colegiu cu cele de la universitate. Totuși, sunt de părerea că pentru a deveni un bun pedagog, mai întâi trebuie să faci școala pedagogiei în colegiu, deoarece universitatea pregătește numai specialiști într-un domeniu anumit. Or, nu pot considera ca ceva adevărat în ultima instanță decât ceea ce singură am constatat. Cunosc profesori cu studii superioare care sunt foarte puternici în materie, dar nu pot ajunge la inimile copiilor. Principalul este ca școlile din republică să dispună de învățători și profesori calificați și devotați profesiei de pedagog.

- Apropo, colaborați cu primara din Colegiul ”M. Eminescu” și în ce anume constă aceasta?

- Permanent colaborăm în ceea ce ține de evenimente importante de nivel raional, de aplicarea actelor normative și legislative referitoare la domeniul educației, cât și consultarea unor probleme apărute pe marginea Codului muncii.

- Care e contribuția sindicatului la organizarea odihnei de vară a copiilor de angajați, cât și la capitolul recuperarea sănătății membrilor din colectivele didactice?

- Biletele de odihnă pentru copii și  cele balneosanatoriale pentru salariați le repartizăm comitetelor sindicale din instituțiile preuniversitare, care le și oferă membrilor de sindicat. Aș menționa că în anul acesta am primit 175 de cereri de la membrii de sindicat din învățământul preuniversitar din raion cu rugămintea de a li se oferi bilete de odihnă pentru copii în perioada estivală. Este o mare lacună în organizarea odihnei de vară a elevilor – până în ultimul moment nu putem ști ce vom avea și dacă vom avea în general, la acest capitol. De aici deziluziile angajaților și neîncrederea în sindicat, cu toate că acesta poartă cea mai mică vină pentru incoerențe și lipsă de consens în aspect de tratament, recuperare, odihnă a salariaților din învățământ și a copiilor acestora.

- Numiți câțiva lideri ai organizațiilor primare din localitate, care promovează sindicalism veritabil și sunt împătimiți de munca pe care o exercită în baze obștești.

- Liderul sindical este imaginea organizației sindicale, de aceea membrii colectivelor aleg ca lideri sindicali acele persoane, în care au cea mai mare încredere. Aș dori să menționez așa lideri sindicali ca: Olga Corbu, Instituția preșcolară nr.17, or. Soroca, care se implică activ în soluționarea problemelor social-economice, în stabilirea relațiilor cu partenerii sociali, aplică diverse metode de informare a membrilor de sindicat ș.a; Nadejda Tighineanu, IPLT ”P. Rareș”, care posedă o cultură organizațională deosebită, manifestată prin capacitatea desfășurării seminarelor, activităților culturale de masă ș.a; Angela Pșenicnîi, IPLT ”I.Creangă”; Mihai Gâtlan, gimnaziul Cosăuți; Aliona Belous, gimnaziul Schineni; Maria Fedâc, LT Rublenița; Georgeta Gangan, Instituția preșcolară nr.1, Soroca; Mihail Noval, Gimnaziul Nimereuca ș.a. Aceste personalități cu adevărat dedicate muncii sindicale se călăuzesc de principiul că nu li se iartă greșelile doar pentru o faptă bună, iar orice izbândă întotdeauna trebuie să-l facă pe cel victorios să-l ridice cel dintâi de la pământ pe cel învins. Or, raționamentul e simplu omenesc: totdeauna să-ți apreciez treaz propriile rezultate și metode de acțiune și oricând să fii gata să-ți repari greșeala.

- Ce v-ați dori în plan personal, dar și profesional, în perioada imediat următoare?

- Nu prefer să fac planuri de viitor, mai ales în plan personal. Mă strădui să trăiesc mai mult cu prezentul, să fiu fericită și să-i fac fericiți pe cei dragi inimii mele.

Am avut îndrăzneala să iau întotdeauna asupra mea niște responsabilități serioase și să le îndeplinesc în măsura posibilităților reale, lucru pe care îl voi încerca să-l fac și în noua postură. În perioada imediat următoare pregătesc un seminar pentru instruirea activului sindical pe problema negocierii și încheierii Contractului individual de muncă și a Contractului colectiv de muncă. La fel, mă orientez spre informarea curentă a primarelor despre noutățile legislative ș.a.