• Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
  • +373 22 237525

Este o personalitate marcantă şi bine cunoscută în mediul profesional-didactic din zona de Nord a republicii. Graţie artei de pedagog şi manager de domeniu –sferă căreia şi-a consacrat patru decenii de viaţă – şi-a câştigat respectul colegilor de breaslă şi recunoştinţa foştilor şi actualilor elevi. „Viaţa care ascultă de o regulă, capătă unitate şi armonie, iar orice unitate conţine un infinit”, mărturiseşte credo-ul său existenţial dl Tudor Semeniuc. Infinitul său neinfinit sunt activităţi, implicări, iniţiative şi proiecte de intenţii rodnice în sfera educaţională – monitorizează disciplina matematica în cadrul Direcţiei raionale Învăţământ şi profesează matematica în Gimnaziul „Gh. Râşcanu” este formator local la matematică, formator local la evaluarea internaţională a elevilor PISA-2015. În arealul sindical deţine, de scurt timp, mandat de lider al organizaţiei sindicale sectoriale cu un total de 81 de primare şi un efectiv de 1939 de membri, totodată fiind ales şi preşedinte al Consiliului teritorial interramural al sindicatelor din raionul Râşcani.

… Este născut în satul Horodişte, Donduşeni. A absolvit Facultatea Fizică şi Matematică a Institutului Pedagogic „A. Russo” din Bălţi şi din momentul obţinerii diplomei de specialist în matematică (1974) şi până-n prezent este fidel vocaţiei de pedagog, consacrându-şi abilităţile şi cultivându-le dragostea faţă de Măria-sa Matematica copiilor din Şcoala medie nr.1, Râşcani, apoi celor din satele Uşurei şi Horodişte, după care - elevilor din Gimnaziul „Gh. Râşcanu” din centrul raional. A activat în calitate de specialist principal şi inspector şcolar la DRÎTS, timp de 27 de ani, învrednicindu-se de menţiuni onorabile din partea acesteia şi a CR al Sindicatului de domeniu, a Ministerului Învăţământului din RM şi a Consiliului judeţean Bălţi, a Guvernului RM ş.a. Este Eminent al Învăţământului Public din Republica Moldova, deţinător al gradului didactic I şi gradului managerial II.

Incontestabil, este un om bogat şi împlinit  nu doar în plan profesional, dar şi privat – soţia-sa Daria şi fiica Veronica au păşit pe urmele dânsului – prima este profesoară de matematică la Liceul teoretic „L. Damian” din Râşcani, cealaltă – specialist în matematica aplicată, exercitând actualmente funcţia de contabil la fabrica avicolă din s. Gordineşti, Edineţ. Feciorul Dorin şi fiica Veronica l-au dăruit nepreţuit cu doi nepoţei şi patru nepoţele, care-i înfrumuseţează cotidianul tumultuos. „Naşterea unui om nu e un început, ci o continuare a vieţii. Această axiomă ar fi de ajuns ca să producă o revoluţie pedagogică, atât din punct de vedere personal, cât şi social”, consideră tatăl şi bunelul T. Semeniuc, pe care-l ştiu cei apropiaţi mereu la „patru ace”, plin de energie efervescentă, deosebit de conştient şi ordonat în tot ce făptuieşte sau îşi propune să întreprindă. La moment, recunoaşte că este un „tânăr specialist” în ale sindicalismului, de aceea noile atribuţii îi dictează însuşirea profundă şi aplicarea eficientă a cunoştinţelor asimilate, chiar şi în format de autodidact, acum, la vârsta-i pensionară proaspăt împlinită.

-         Stimate domnule preşedinte, acum câţiva ani raionul Râşcani, alături de Cantemir, a fost încadrat în proiectul-pilot lansat de Consiliul General al Sindicatului de ramură în vederea îmbunătăţirii stării de lucruri la capitolul „Negocierea şi semnarea Contractelor colective de muncă”. Ce schimbări au survenit în perioada ce s-a scurs?

-         La această întrebare îmi vine greu să dau un răspuns concludent şi amplu, deoarece nu știu exact care era situația atunci, dar intuiesc că lipseau în general sau existau foarte puține organizații sindicale primare cu CCM încheiate. În prezent, din totalul de 81 de organizații sindicale primare dispun de Contracte colective de muncă 57, ceea ce constituie circa 70 %. Majoritatea organizațiilor care, deocamdată nu au un Contract colectiv de muncă, sunt cele mici cu un efectiv de până la 15 membri de sindicat. În alte organizaţii termenul CCM a expirat și în prezent sunt în proces de elaborare şi negociere alte formule de CCM. Mulți președinți ai primarelor, în special cei nou-aleși, încă nu concep în profunzime necesitatea, prioritatea şi rolul CCM. Unul dintre obiectivele pe care mi l-am propus este ca, începând cu anul 2016, toate organizațiile primare să activeze în bază de CCM.

-         Acum când deţineţi şi mandat de lider al Consiliului interramural teritorial al sindicatelor, aveţi posibilităţi majore de a prelua, disemina şi promova cele mai bune practici de muncă sindicală, cât şi de a solidariza sindicatele sectoriale. Ce veţi aplica, primordial, întru eficientizarea activităţii primarelor?

-         Dat fiind că în perioada de când dețin funcția de președinte al Consiliului raional Râșcani al FSEŞ și, concomitent, cea de lider al sindicatelor interramurale, am avut și alte obligațiuni nescrise față de DRÎTS Râșcani, cum ar fi: testarea internațională PISA – 2015, oportunităţi în cadrul unor comisii. Nu am dispus de destul timp pentru a studia experiența organizațiilor sindicale din alte sectoare, dar totuşi, până în prezent, am vizitat 7 primare din alte domenii. Consider că o organizație sindicală poate activa eficient doar atunci când toți membrii de sindicat conștientizează perfect necesitatea apartenenţei la sindicat, când sunt apţi să aprecieze perfect ce avantaje şi putere are acesta. Un alt obiectiv este studierea, informarea și promovarea practicilor demne de urmat, căci, vorba ceea, învăţămintele  fără exemple concrete n-au valoare. Or, nimeni pe lume nu poate ajunge să cunoască tot, dar acela care se ştie înzestrat – este dator să năzuiască a cunoaşte cât mai multe cu putinţă.

-         Cum evaluaţi dialogul social între partenerii locali şi care ar fi aceste exemple demne de urmat?

-         Cu toate că am o vechime de muncă pedagogică de peste 40 de ani, multe lucruri continuu să le învăț, dar cu mult mai multe am de studiat, în special actele legislative şi normative. Pentru a întreține un dialog social, este necesar de a cunoaște foarte bine legislația muncii, de a dispune de date și fapte concrete - lucruri pe care, în prezent, le mai studiez. Sunt o fire pragmatică, de aceea orice cifră, orice comparaţie îmi trezeşte spiritul analitic şi-mi înviorează gândirea matematică, probabil în virtutea specialităţii.

Aduc un exemplu. În luna martie curent, liderii sindicali din două grădinițe de copii m-au informat că în urma controlului efectuat de către o inspecție financiară din or. Bălți, li s-a interzis educatorilor să ţină ore de limba română (grădinițele sunt cu instruire în limba rusă) și s-a anulat plata pentru nocivitate angajaţilor din bucătărie. Prima problemă am rezolvat-o ușor, desigur în favoarea grădinițelor, consultându-mă cu economista DRÎTS Râșcani, dna Tatiana Stanțier, iar pentru a rezolva problema cu nocivitatea, am apelat la Inspectoratul Muncii al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (dnul Ion Vartic), care, la fel, a fost soluţionată cu succes în favoarea angajaților. Aş menţiona că Domnia sa m-a impresionat prin receptivitate şi competenţă, de aceea deseori apelez la consultanţă pe problemele apărute.

De bun augur sunt și cele peste 12 şedinţe instructive organizate de către Consiliul General al Federației Sindicale a Educației și Științei, cât și de Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova. În acest context, aş menţiona ultimul seminar desfăşurat în perioada 26-27 mai 2015 în orașul Soroca, pentru președinții Consiliilor interramurale teritoriale ale sindicatelor. Pentru mine, chestiunile incluse în agenda de zi a seminarului au fost destul de interesante și oportune, pentru că încerc să mă sensibilizez de valorile mişcării sindicale, în ansamblu.

Astfel, m-am familiarizat cu nuanţele protecției social-economice a salariaților, dezvoltarea parteneriatului social local, elaborarea, negocierea și semnarea Convenției colective la nivel de teritoriu, graţie dnei Ana Moldovanu, șef al Departamentului protecție social-economică al CNSM; cu specificul mișcării sindicale şi rolul sindicatelor în procesul de armonizare a Legislației muncii și securității sociale Uniunea Europeană – Republica Moldova, valori expuse de către Nicolae Suruceanu, secretarul confederal al CNSM. Detalii despre constituirea, organizarea și funcționarea Comitetului pentru Securitatea și Sănătatea în Muncă (CSSM), cât şi informare, consultare și sensibilizare a activului sindical pe probleme de SSM a expus Elena Carchilan, șefa Inspectoratului Muncii al CNSM. Ion Preguza, șeful Departamentului juridic al CNSM, a prezentat aspectele juridice ale Contractelor  (Convențiilor) colective de muncă şi rolul sindicatelor în asigurarea respectării acestora.

Aduc mulţumiri președintelui Consiliului interramural teritorial Soroca al sindicatelor, dlui Grigore Babici, care a asigurat condiții excelente pentru realizarea seminarului și a organizat excursii la Biserica română, la renumita Cetate a Sorocii, Mănăstirea Cosăuți şi la unele podoabe arhitectonice de tip nou - Lumânarea Recunoștinței, Fântâna Profesorului, din raionul Soroca.

-         Pe ce segmente vă veţi axa pentru a depăşi inerţia şi apatia, formalismul şi indiferenţa unor membri de sindicat?

-         Sunt convins că indiferența membrilor de sindicat poate fi învinsă doar prin informare sistematică, aplicând exemple concrete şi aspecte ale vieţii angajaţilor. Alte căi, la moment, deocamdată nu cunosc. De aceea, pe viitor mă voi strădui, ca toate seminarele de instruire  să fie suplimentate de situaţii cazuistice, bazate pe avansarea unor soluţii fericite.

-         Aveţi o mare experienţă profesional-didactică. Pronunţaţi-vă opiniile referitoare la calitatea învăţământului general şi al celui profesional-tehnic.

-         În prezent, calitatea învățământului general este la un nivel sub nivel, aş zice. Invoc următoarele cauze ale acestei situaţii:

1)    Programele curriculare sunt suprasolicitate, mult prea voluminoase, în special la matematică. Nu se respectă principiul de 1:3 (pentru fiecare unitate de învățare să se atribuie 3 ore).

2)    Interesul scăzut pentru învățătură, atât al multor elevi, cât și al unor părinți;  abandonul şcolii şi absenteismul de proporţie al elevilor. Ce fel de calitate a studiilor putem oferi, dacă marea majoritate a elevilor nu frecventează regulat lecțiile?

3)    Regretabil, dar adevărat: unii elevi vor să învețe, dar nu pot (sunt bolnavi, au slab dezvoltată gândirea logică), iar alţii pot învăța, dar nu vor, pentru că nu doresc să depună efort, fiind siguri că la absolvire părinții le vor asigura starea materială și le vor găsi un loc de lucru.

4)    Pregătirea şi motivarea slabă a multor tineri specialiști și atitudinea lor indiferentă față de munca pedagogică.

5)    Manualele existente nu sunt unele dintre cele mai reușite.

Cât priveşte învățământul profesional-tehnic, nu mă pot pronunţa la sigur, deoarece nu am activat în acest domeniu niciodată, nu dispun de informații concrete, însă intuiesc că și în acest domeniu sunt destule probleme ce țin de cunoştinţele potenţialilor elevi, baza tehnico-materială precară, organizarea şi realizarea stagiilor profesionale, insificienţa finanțării și dotării performante a instituţiilor de acest gen întru atingerea obiectivului de studii duale în domenii concrete solicitate de piaţa muncii.

-         Care e atitudinea Dvs faţă de nivelul profesionalismului şi formării cadrelor  didactice din mediul rural, cât şi al celui de pregătire a tinerilor specialişti?

-         Relatările pe care o să le fac, țin de profesionalismul și formarea profesorilor de matematică, dar consider că și la celelalte discipline școlare este aproximativ aceeași situație. Aş sublinia că nivelul profesional al profesorilor de matematică, atât din mediul rural, cât și din cel urban din zona noastră, este relativ bun. Majoritatea pedagogilor sunt de vârstă pensionară, deci au o experiență bogată de activitate și au fost bine pregătiți de către instituțiile absolvite. În 22 de gimnazii și Licee teoretice (din totalul de 33) circa 67 la sută de profesori sunt de vârstă pensionară şi prepensionară. Majoritatea lor frecventează regulat stagiile de formare continuă, întrunirile metodice școlare și raionale.

Altă problemă e la capitolul tineri specialiști. În anul 1970 concursul de admitere la unele facultăți de la Universitatea de Stat ”A. Russo” din orașul Bălți era de 7 abiturienți la un singur loc, la alte instituții de învățământ superior - și mai mulți. Abiturienții înmatriculați aveau o pregătire foarte bună și, ca rezultat, deveneau specialiști buni. În prezent universitățile admit la studii absolvenți care n-au susținut Bacalaureatul, nemaivorbind că unele grupe de studenți, în special de la disciplinele reale, periodic nu se completează nici măcar pe jumătate. Concursul, practic, lipseşte. Este în de ajuns să deţii o diplomă de absolvire a liceului cu note satisfăcătoare. Despre ce fel de calitate a unor asemenea viitori specialiști poate fi vorbi? ..

În anii 2000, inspectând o instituție de învățământ, în care erau angajaţi tineri specialiști la matematică, le-am cerut proiectele de scurtă durată. Din 5-6 lecții în orar, ei au prezentat 1-2 proiecte și acelea necalitative; exercițiile și problemele propuse  elevilor, nu erau rezolvate de către înşişi pedagogii. La unele lecții asistate au fost comise anumite greșeli în rezolvare. Profesorii care au făcut studii până în anii 1990, în schimb, dispuneau de toate proiectele de scurtă durată, majoritatea fiind elaborate calitativ. La întrebarea de ce nu dispun de toate proiectele, tinerii colegi mi-au răspuns că nu reuşesc să le elaboreze pe toate, iar unul dintre ei mi-a relatat următoarele: „Domnule inspector, eu lucrez al treilea an, primesc ultima tranșă de subvenții și plec din învățământ”. Lucru pe care l-a şi făcut, de altfel. Pentru a ameliora situația, în nota de control am recomandat direcției școlii să  monitorizeze mai minuțios realizarea procesului educațional de către tinerii specialiști.

O altă latură a problemei este că pedagogii debutanţi nu doresc să se încadreze în instituțiile de învățământ preuniversitar din localitățile rurale. În prezent, în raionul Râșcani activează doar 13 specialiști tineri.

Primăriile, de comun cu DRÎTS Râșcani, au achitat, la ziua de astăzi, tuturor tinerilor specialiști înlesnirile sociale cuvenite. În opinia mea, gravitatea situaţiei se va resimţi peste circa 5 ani, atunci când marea majoritate a pedagogilor pensionari nu vor mai activa.

-       În context, raionul Râşcani are încheiat vreun acord (că ar fi logic) cu Universitatea de Stat „A. Russo” din Bălţi în vederea organizării stagiilor pentru studenţi şi plasării în câmpul muncii a absolvenţilor ?

-       Sunt de acord că ar fi logic să fie încheiat un contract între DRÎTS Râșcani cu unele universitîți din țară, însă problema nu este atât de simplă, deoarece în ultimii 10 ani numărul elevilor anual descreşte cu circa 200 – 250 de elevi și este greu de prognozat dacă cutare sau cutare școală va mai exista. Ca rezultat, se micșorează și numărul de ore la disciplinele școlare. Care tânăr specialist va veni să lucreze cu o șarjă săptămânală de 4-7 ore ?  În prezent, în unele școli avem clase cu un număr extrem de mic de elevi (4- 10 copii).

Totodată, aici aș vrea să menționez că un astfel de contract nu este atât de necesar, deoarece Direcțiile raionale și municipale de Învățământ, anual, prin luna ianuarie prezintă oferte la Ministerul Educației. La rândul său, Ministerul Educației ne informează despre repartizarea concretă a tinerilor specialiști, însă, cu părere de rău, majoritatea lor nu se prezintă.

Existența școlilor, claselor cu un număr mic de elevi uneori are și o oarecare tentă politică. Consilierii raionali fac tot posibilul ca gimnaziul, liceul sau clasa anumită să existe cu tot dinadinsul. Ca rezultat, se reduc unele unități, se unesc clase la unele discipline școlare, unele obiecte sunt predate de nespecialiști. Evident că în asemenea condiţii de exercitare a actului de studii calitatea cunoștințelor elevilor lasă mult de dorit.

Sunt de acord că dacă în sat nu este școală, această localitate nu are perspectivă. De fapt, sunt împotriva închiderii școlilor, însă ce-i de făcut dacă în unele comune numărul copiilor de vârstă școlară este mic și  în continuă descreștere? Ce-i de facut atunci când unii părinți spun că îşi doresc ca copiii lor să fie instruiţi de un specialist la disciplină şi nu de un oarecare alt profesor, iar alții susţin că odrasla lor poate fi instruită și de către un profesor nespecialist, numai ca şcolarul să vină acasă când va dori el, nu cind îl va aduce autobuzul de pe aiurea. În raionul Râșcani, primul gimnaziu care a fost închis în anul 2009 avea în clasele I -IX doar 22 de elevi. În total, în anii 2009-2015 au fost optimizate 13 instituții de învățământ. Părinții și administrația publică locală au decis ca școlile primare din 4 localităţi să fie închise, iar copiii să fie transportați în școli de circumscripție. În cazul tuturor instituțiilor optimizate cauza principală a fost numărul extrem de mic de copii din localităţile respective.

Pe dimensiunea stagiilor studenților, probleme în raionul Râșcani nu au existat niciodată.

-       Imaginaţi-vă o audienţă la ministrul Educaţiei. Ce probleme veţi avansa şi ce modalităţi de soluţionare a acestora aţi propune?

-          În primul rând, i-aș mulțumi dnei Maia Sandu că a avut curajul şi insistența de a  obține ca în ultimii 2 ani la examenele de Bacalaureat să nu se copieze.

În al doilea rând, i-aș propune să absolvească prin corespondență o Universitate pedagogică la o disciplină școlară, care este inclusă în sesiunea de BAC (ar fi bine matematica, că este mai aproape de economie), să predea săptămânal cel puțin 4-5 ore prin cumul, ca să se convingă și Domnia sa cum se câştigă pâinea de pedagog, astfel încât să închidă gura celor care tot vorbesc că nu este specialist în domeniu. În viziunea mea, virtutea rămâne în picioare chiar şi dacă roata destinului s-ar învârti în orice parte.

În al treilea rând, i-aș spune că nu a fost corectă când s-a prezentat la Congresul  VI al Sindicatului Educaţiei și Științei, a luat cuvântul și a plecat, motivând că are unele probleme și este nevoită să se retragă. Ce probleme pot fi mai urgente decât cele abordate de comunitatea sindicală din domeniu, pe care trebuia să le audă și să se sensibilizeze de ele.

În al patrulea rând, i-aș sugera să obțină ca atât lucrătorii Ministerului Educației, cât și șefii Direcțiilor raionale și municipale de Învățământ să fie selectați nu pe principii politice, dar pe principii de competenţe și experiență de activitate de cel puțin 15 ani și în mod obligatoriu să cunoască situația nu numai din învățămîntul urban, dar și din cel rural.

În al cincilea rând, consider că nu este corectă eliberarea directorilor care au fost numiți anterior prin ordin şi nu prin concurs. Ei trebuiau să activeze în continuare, pentru că mulți sunt în prag de pensionare. Dacă unii dintre ei nu-și îndeplineau calitativ şi onest sarcinile funcționale, trebuiau verificați per moment. Astfel, lucrurile se clarificau de la sine şi nu ar fi apărut atâtea nedumeriri şi decepţii.

În al șaselea rând, consider că Republicii Moldova i-ar fi de ajuns doar 10-15 instituții de învățământ superior.

Sper că este suficient, cu toate că mai am unele obiecţii, dar le țin pentru enunţări la o altă aşa-numită audiență. Am însuşit bine unele lecţii de viaţă: numai cu amabilitate îţi faci prieteni, dar cu adevărul – duşmani. Însă adevărul spus deschis şi fără ranchiună, cred că a fost, rămâne şi va fi singura odraslă a Timpului pe care-l trăim.

-       Ce rezultate înregistrează învăţământul din Râşcani la sesiunile de BAC din ultimii ani?

-         La acest capitol aş relata că rezultatele sunt relativ bune: 

Sesiunea

Total

absolvenți

Rata de promovare

a examenelor de BAC

2014

242

75 %

2013

246

88 %

 

Dacă s-ar face un clasament al raioanelor la subiectul rezultatele examenelor de Bacalaureat, consider că noi ne-am poziţiona pe la mijlocul acestuia.

-       Care este contribuţia Sindicatelor interramurale din localitate, inclusiv al Educaţiei, la organizarea odihnei şi întremării elevilor în perioada estivală?

-       La acest capitol nu dispun de date concrete, dar din informațiile furnizate anual, atât Federația Sindicală a Educației și Științei, cât și celelalte sindicate se implică în organizarea odihnei și întremării sănătății elevilor prin procurarea biletelor de odihnă, care vor fi distribuite de către CNSM pentru tura a II-a (începutul lunii iulie). În anii precedenți FSEŞ repartiza raionului Râșcani circa 35 de bilete.

-         Ce  pasiuni aveţi?

-       Cu părere de rău, nu prea mă bucur de timp pentru delectări sufleteşti, dar totuși atunci când cotidianul deosebit de alertat rămâne în afara lumii mele private, prefer să navighez prin Internet, să ascult muzică bună, să dansez în circumstanţe potrivite şi cu partenere pe măsură, să călătoresc, să joc dame şi șah.

-       Vă mulţumesc pentru răspunsurile cuprinzătoare.