• Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
  • +373 22 237525

Violeta Tipa este șef al Secției arte audiovizuale al Institutului Patrimoniului Cultural (IPC) al AȘM, doctor în studiul artelor, conferențiar cercetător, membru al Consiliului științific al IPC, secretar științific al Consiliului de susținere a tezelor de doctor și doctor habilitat. A absolvit Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea Jurnalistică, apoi doctorantura la AȘM, Institutul Istoria și Teoria Artei, tema tezei de doctor în studiul artelor fiind Emisiunile televizate pentru copii.

Îi aparțin cca 90 de publicații în țară și peste hotare, inclusiv 4 monografii, articole de sinteză, materiale ale comunicărilor științifice; a participat la peste 30 de forumuri științifice internaționale și la peste 25 naționale. Este distinsă cu Premiul și Diploma de Onoare a Bibliotecii naționale pentru copii ”Ion Creangă” pentru cartea Isprăvile lui Guguță în dimensiune cinematografică. (Salonul internațional de carte pentru copii și tineret, Ediția a XVIII-a, aprilie 2014) și cu Premiul Academiei de Științe a Moldovei pentru realizări științifice valoroase în anul 2014. Deține al doilea mandat de lider sindical al organizației sindicale a Institutului Patrimoniului Cultural al AȘM, cu un efectiv de 112 membri, ceea ce prezintă 99% din totalul de angajați.

Comitetul sindical și-a propus să asigure coeziunea membrilor de sindicat, să apere drepturile lor și să abordeze armonizarea raporturilor cu patronatul, în limitele dialogului social pe principii de paritate și responsabilitate, mijloace de acțiune prevăzute în Statutul Federației Sindicale a Educației și Științei.

Astăzi, când condițiile social-economice și politice se schimbă peste noapte, este necesară o modificare radicală a mentalității pe direcția redeterminării rolului și imaginii sindicatului. În acest context devine oportună experiența de lucru a sindicatelor din Occident, care motivează calitatea de membru nu atât prin posibilitatea de asigurare și garantare a prevederilor stipulate în Contractele colective de muncă, cât de avantajele materiale (sisteme de reduceri în diverse rețele de magazine, diferite forme de asigurare preferențială, creditare etc.)

În prezent, și sindicatele noastre au în arsenalul lor un SINDICARD, care oferă reduceri și servicii la anumite mărfuri într-o serie de magazine, un Centru medical consultativ diagnostic în incinta Institutului Muncii al CNSM, ce prestează servicii de investigații medicale de performanță membrilor de sindicate.

În opinia noastră, gama de oferte ar putea fi lărgită, în special pentru sindicaliștii din sfera bugetară.

XXX

Remunerarea muncii salariaților se efectuează în conformitate cu legislația în vigoare, calificarea, calitatea, competența profesională și complexitatea lucrărilor ce revin funcției deținute. Salariile angajaților cuprind salariul de bază (care se stabilește în raport cu responsabilitatea și complexitatea sarcinilor, precum și cu nivelul de pregătire necesar funcției ocupate), adaosuri pentru gradul științific, prime pentru rezultatele activității curente, cât și recompense conform rezultatelor activității anuale.

La fel, angajaților li se plătește lunar spor pentru vechimea în muncă în cadru de cercetare științifică, calculat în procente față de salariul de funcție. Concomitent, salariații beneficiază de un ajutor material anual în mărime de un salariu.

Comitetul sindical al Institutului Patrimoniului Cultural a sprijinit și a participat la toate acțiunile de protest inițiate și organizate de către Consiliul Sindical al AȘM și FSEȘ în legătură cu revendicările angajaților din sfera bugetară privind majorarea salariilor. Cu toate cele obținute de sindicaliști, salariile actuale nu acoperă, totuși, necesitățile minime de viață. Cei mai nemulțumiți sunt tinerii cercetători, care, din salariile stabilite, nu pot să-și întrețină familia, nemaivorbind de procurarea unui apartament. Aceasta a fost una dintre cauzele principale ale plecării din Institut a tineretului (în anul 2012 – patru membri de sindicat, dintre care  doi în vârstă de până la 30 de ani).

XXX

Raporturile de muncă angajator-angajați sunt reglementate în Contractul colectiv de muncă, negociat cu Administrația AȘM. De fapt, contractul este un compromis acceptat de ambele părți. Susțin că  în urma unor negocieri calificate, competente și argumentate, s-ar putea promova un pachet cu mult mai consistent de stipulări favorabile membrilor de sindicat.

Încadrarea în muncă la Institut se face în baza concursului, asigurându-i-se șanse egale tuturor persoanelor potrivit profesiei, fără niciun gen de discriminare, prin încheierea unui Contract individual de muncă, în conformitate cu articolele 8,9,10,49,65 ale Codului muncii (Anexa 1).

XXX

Avem mari restanțe la capitolul condiții și protecție a muncii. Clădirea de pe str. Bănulescu-Bodoni, 35 (sediul oficial al Institutului) se află în reparație începută încă în anul 2007. De menționat că blocul nominalizat este un monument istoric de arhitectură (autor al proiectului-ilustrul arhitect A. Bernardazzi), inclus în Registrul Monumentelor al Republicii Moldova și luat sub ocrotirea statului. Lucrările de reconstrucție și restaurare au fost evaluate la 28 milioane de lei și preconizate pentru un termen de trei ani. Până în 2011, inclusiv, s-au realizat lucrări în valoare de 19 milioane de lei (cca 66% din întregul volum de lucrări prevăzute). Din anul 2011 până în prezent, din lipsa mijloacelor financiare, reparația blocului este sistată. Pe atunci mai era nevoie de 10 milioane de lei pentru lucrările de finisare interioară, fațada exterioară, uși, ferestre, podele, electricitate, sistem de încălzire (în cazul finanțării respective lucrările ar fi putut  fi finalizate în jumătate de an). Din păcate, astăzi ne-am pomenit cu o agravare a situației – s-a năruit tot ce a fost reparat până în 2011…Astfel, temporar, activăm în birourile de la etajele patru și cinci ale blocului central de pe  Ștefan cel Mare, 1, în care condițiile de muncă ale colaboratorilor lasă mult de dorit.

Principalele probleme depistate în urma evaluării de către membrii comitetului sindical a locurilor de muncă ale colaboratorilor Institutului Patrimoniului Cultural au fost: lipsa condițiilor elementare pentru activitatea științifică (insuficiența, lipsa meselor, scaunelor, calculatoarelor etc.); mulți colaboratori activează într-un singur birou, fapt ce micșorează randamentul muncii; birourile necesită reparații capitale; mobilierul este foarte uzat și necesită înnoire; pentru multe birouri ale IPC există problema iluminării în perioada toamnă-iarnă; calculatoarele depășite, fiind la balanța Institutului, ocupă doar locul, fără vreo aplicare.

Toate aceste momente induc dezorganizare a colectivului și evident scădere a disciplinei, și a productivității muncii.

În perioadele caniculare, când temperatura aerului depășește constant 30 de grade C, salariații au beneficiat de un regim redus de lucru, dar este indicat să fie asigurați cu apă carbogazoasă salină sau minerală în cantitate de 2000-4000 ml/persoană per zi.

XXX

Ținând cont de specificul activității unor cercetători din domeniul artelor audiovizuale (teatru, muzică, film), considerăm că este necesar de a se lua în considerare timpul pentru vizionarea spectacolelor, filmelor, concertelor muzicale (care au loc, de regulă, în orele serii, în zilele de sâmbătă și duminică sau în cadrul festivalurilor de teatru și film – timp de 7-10 zile) drept ore de lucru, reflectându-se ulterior în dările de seamă, ca parte componentă a lucrărilor de plan.

Condițiile de muncă presupun și aprovizionarea cu tehnica necesară, utilaje și unelte de muncă - începând de la pixuri și hârtie și terminând cu mijloace de documentare pe teren, tehnică respectivă (calculatoare, dictafoane, aparate foto etc.). Pe parcursul anilor, la acest capitol s-au alocat sume, care, nici pe de parte nu acoperă necesitățile.

O altă problemă care mereu rămâne în umbră sunt rezultatele muncii noastre – monografiile. Numărul publicațiilor este un indicator important al activității științifice. În patru ani de cercetare, din cele cca 90 și ceva de monografii finisate, ar fi bine să se editeze măcar 50-60 la sută. Doar în astfel de circumstanțe s-ar vedea rezultatele. În articolul Viitorul Moldovei e în Europa Științei (revista Timpul din 7 noiembrie 2014), dl Gh. Duca, președintele AȘM, nici nu pomenește contribuția Institutului nostru în arealul activității Academiei, de parcă nici n-am exista. Chiar și despre secția de Științe Umanistice și Arte nu se amintește măcar ceva.

XXX

Salariații IPC beneficiază de concedii de odihnă anuale și de concedii suplimentare plătite pentru cercetare (în țară și în străinătate) și finisare a tezelor de doctor și doctor habilitat; concedii neplătite, concedii sociale, stipulate în Contractul colectiv de muncă (Capitolul IV). Astfel, angajații se bucură de un concediu plătit cu durata de 42 de zile calendaristice (cadre științifice cu grad de doctor habilitat), 36 de zile calendaristice (doctori); 30 de zile calendaristice (cadre științifice fără titlu) și 28 de zile (cadre auxiliare și personal administrativ). La fel, salariații beneficiază de concedii suplimentare plătite, și anume: personalul de conducere și de specialitate, a căror muncă implică eforturi psihoemoționale sporite, participă la procesul de cercetare și la evenimente științifice (conferințe, Congrese naționale și internaționale) – de la 3 până la 7 zile calendaristice, în conformitate cu Contractul colectiv de muncă al AȘM.

Femeilor care au doi și mai mulți copii în vârstă de până la 14 ani (sau un copil invalid) li se acordă 4 zile calendaristice suplimentar la concediu (art. 121, alin. 4 din Codul muncii).

La prezentarea actelor de confirmare, salariații beneficiază de concediu suplimentar plătit în cazul evenimentelor familiale deosebite, cum ar fi: căsătoria salariatului sau căsătoria copilului – 3 zile; nașterea, înfierea – 2 zile; decesul soțului (soției) sau a unei rude de gradul I sau II – 3 zile, iar în cazul aflării în deplasare de peste 300 km - se acordă 5 zile; jubileul salariatului (50, 60, 70, 80 de ani, precum și atingerea vârstei de pensionare) – 1 zi; mamelor care au copii în clasele 1-4 – 1 zi la începutul anului școlar.

Salariații care, pe parcursul anului calendaristic n-au fost în concediu medical, beneficiază suplimentar de trei zile de concediu remunerat.

Problema spațiului locativ rămâne a fi una dintre cele mai stringente. Au fost întocmite listele pretendenților de a-și îmbunătăți condițiile de trai. În 2010, Institutului Patrimoniului Cultural i-au fost repartizate doar două apartamente (prin ipotecă) în blocul locativ al AȘM din bulevardul Dacia, 58, mun. Chișinău.

XXX

Pe parcursul a cinci ani (2010-2014), Institutului i-au fost repartizate 7 bilete de tratament balneosanatorial.

Sindicatul AȘM le propune angajaților bilete de recuperare la Baza de odihnă „Știința” din Balabanovca (Ukraina), membrilor de sindicat propunându-li-se prețuri puțin mai mici – cu 300 de lei. Pentru a susține odihna membrilor de sindicat, comitetul sindical le acordă un ajutor material în valoare de 20% din costul biletului. La solicitare, se acordă bilete la taberele de odihnă pentru copiii membrilor de sindicat.

XXX

În cadrul ședințelor comitetului sindical al Institutului se discută cererile parvenite în vederea acordării ajutoarelor materiale, astfel încât în ultimii ani 76 de persoane au beneficiat de suport în sumă de cca 25 mii de lei.

În lunile septembrie-octombrie, comitetul sindical va negocia cu Administrația un nou Contract colectiv de muncă pentru anii 2016-2020. Vom pune accentul pe prevederi ce vizează îmbunătățirea condițiilor de muncă, de identificare a resurselor financiare pentru deplasări, asigurarea colaboratorilor cu tehnică și echipament (în afara achizițiilor din mijloacele speciale), cât și birotică etc. 

Violeta Tipa, președinte al comitetului sindical al Institutului Patrimoniului Cultural al AȘM