• Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
  • +373 22 237525

La 25 martie curent, Institutul Muncii al CNSM a găzduit un atelier de lucru pentru președinții organizațiilor sindicale raionale, municipale și teritoriale ale Sindicatului Educației și Științei, una din primele întruniri organizate de către Consiliul General al SEȘ după Congresul VI.

Agenda activității a inclus un șir de chestiuni referitoare la axarea Sindicatului pe realizarea propunerilor și promovarea sugestiilor expuse de către delegații Congresului VI, cât și pe direcționarea strategică cu aplicarea tacticilor inovaționale punctate în raportul de activitate al CG al SEȘ în perioada 2010-2015 și pe prioritățile aprobate de forumul sindicaliștilor din Educație.

În context, participanților la lucrările atelierului li s-au propus spre dezbateri Planul activităților educaționale pentru anul 2015 și Programul activității Consiliului General pentru semestrul II. În cadrul întrunirii, la fel, au fost elucidate politicile financiare pentru perioada imediat următoare și aprobat Regulamentul desfășurării Spartachiadei cadrelor didactice din învățământul general, ediția a XIX-ea, care își va da startul în mai 2015.

Tuturor problemelor sindicale de ordin managerial și organizațional li s-a acordat atenția cuvenită. Însă abordarea chestiunii cu privire la punerea în aplicare, din 23 martie curent, a art. 153 din Codul educației, cu recomandările metodologice emise de Ministerul Educației la acest subiect, a încins de-a binelea spiritele. Potrivit președintelui CG al SEȘ, Dumitru Ivanov, chiar în ziua din care urmează încetarea contractelor individuale de muncă cu toți directorii numiți în funcție până la 23 noiembrie 2009, ministerul a convocat ședința colegiului.

O coincidență operativă, ținând cont că scrisorile de recomandări au fost expediate Direcțiilor de învățământ vineri, 20 martie. Atmosfera s-a aprins, în special, atunci când președintele D. Ivanov a încercat să convingă colegii-parteneri sociali în vederea necesității cooperanței mutuale. ”La argumentele mele, în calitate de mandatat al parteneriatului social bilateral, precum că aplanarea situației incendiare din instituțiile de învățământ din țară, generată de art. 153 al Codului educației (CE), este posibilă doar în condiții de conlucrare constructivă și amiabilă, dna ministru Maia Sandu s-a ambiționat rău, nerecunoscând și neacceptând categoric că prevederile articolului vizat se bat cap în cap cu normele legislației muncii (Codul muncii). În pofida intențiilor guvernării de a revizui actualul Cod al muncii (nu o dată modificat, de altfel), SEȘ, alături de Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova, va ține piept acestor tentative” a spus D. Ivanov, la care ministrul Educației l-a ”învestit” în calitate de observator. ”Adică, Sindicatul pe care îl reprezint, de azi înainte nu mai are cuvânt decizional în raport cu partenerul său social - Ministerul Educației – pe probleme de apărare a drepturilor la muncă, profesionale, economice și sociale ale angajaților din sectorul educațional. Mai mult, verdictul imperativ al ministrului M. Sandu a fost: ”Prea multe împuterniciri aveți!” Prin urmare, noi, membrii celui mai reprezentativ Sindicat din țară, ar trebui, în viziunea dânsei, să ne temperăm din activități, să stăm cuminciori în expectativă, , atâta timp, cât cineva își face mendrele și își desfată orgoliul nesăbuit”, a spus președintele D. Ivanov, subliniind totodată că această declarație a ministrului M. Sandu a fost adusă la cunoștință președintelui CNSM, Oleg Budza, care, la rândul său, a înaintat problema dată pentru dezbateri în cadrul ședinței recente de Guvern, cât și pentru o eventuală examinare în cadrul ședinței ordinare a Comisiei tripartite. Or, ”atâta timp cât ministrul de resort esteîmpotriva conlucrării cu Sindicatul Educației și Științei, atâta timp cât se admit nereguli la capitolul apărarea drepturilor la muncă a salariaților din domeniu, Sindicatul, lipsit în mod unilateral de coresponsabilități,  își asumă dreptul să ”bată” și să ceară anume de la minister respectarea riguroasă a prevederilor legale, o dată ce acesta invocă drept exclusiv la decizii fapt incompatibil cu principiile parteneriatului social și ale păcii sociale, în viziunea noastră”, a declarat liderul Sindicatului, D. Ivanov.

La lucrările atelierului a participat Veronica Zubatâi, șef al Direcției resurse umane, formare continuă și atestare a Ministerului Educației, care s-a străduit (pe unde i-a reușit, pe alocuri-nu) să insufle activiștilor sindicali precum că ”împreună trebuie să facem claritate în vâlva din școli și să temperăm indignările”, disconfortul moral al directorilor școlari, cauzate de buclucașul art. 153 al CE, subliniind că sarcina autorităților abilitate de competențe legale pentru numirea în funcție este ”să constate încetarea de drept a contractului de muncă”. Prin urmare, emiterea actului de constatare a încetării de drept a raporturilor de muncă este o obligație de la care nu se poate deroga, dat fiind caracterul imperativ al normei legale care prevede acest lucru.

Participanții la întrunire circa - 40 de lideri sindicali din teritoriu, municipiile Chișinău și Bălți, bine documentați, dar foarte indignați pentru intențiile de marginalizare a Sindicatului la procesul de luare a deciziilor în cadrul Consiliului de administrare a unităților școlare, a diverselor Comisii din sfera învățământului general, inclusiv de atestare, s-au pronunțat dur pe marginea incoerenței art. 153 din CE cu prevederile legislației muncii, aducând exemple concrete de incertitudini, conflicte și inconveniențe în cadrul aplicării dispozițiilor acestor norme. Aducem câteva crâmpeie din discursurile participanților la atelier.

Maria Sârbu, președintele Consiliului municipal al SEȘ: ”Deocamdată suntem în așteptarea pronunțării Curții Constituționale asupra legalității art.153, fapt ce va pune punctul pe i în situația creată”.

Silvia Stratan, președintele CR Rezina al SEȘ: ”Primarii  pun grosolan mâna pe grădinițe, fac tot ce își doresc. Este o stringență ca administrația publică locală să se consulte cu specialiștii Direcțiilor de învățământ în toate cazurile, care sunt mult prea diferite, de aplicare a art. 153 din CE”.

Mihail Paladi, președintele Centrului teritorial Chișinău al SEȘ: ”Ne întrebăm și-i întrebăm pe specialiștii de la ME: au consultat ei actele normative ale Internaționalei Muncii cu privire la reglementările de rigoare, cât și Legea Supremă a Statului – Constituția RM”.

Dumitru Eni, președintele CR Drochia al SEȘ: ”Este nevoie de o armonizare perfectă a legislației educației, ca să-i spunem așa, la legislația muncii, deoarece ne confruntăm cu numeroase lacune în cadrul activității de protejare a dreptului la muncă și exercitarea profesiei de către cadrele manageriale din învățământ, acestea fiind totodată, și, în primul rând, cadre didactice. Sunt multe nuanțe concrete și speciale de la caz la caz. Una e cert: concursul de aplicare la post vacant de director școlar necesită rigori – testări în scris și orale ale pretendenților, cât și elaborarea unui Regulament de reevaluare.

Ana Cimpoieșu, președintele CR Hâncești al SEȘ: ”Punem sub semn de întrebare competențele, obiectivitatea și imparțialitatea unor anumiți membri ai Comisiilor de concurs, de aceea cred că e necesar de testat și capacitățile acestor persoane”.

Timofei Gherman, președintele CR Ungheni al SEȘ: ”Dacă nu se va manifesta cât de curând posibil bunăvoință, onestitate și deschidere necesare pentru modificarea-concordarea art. 153 la clauzele Codului muncii, vom culege roade nefaste: nerecunoașterea, îngrădirea și neglijarea prevederilor Codului muncii, care este, de fapt, cartea de căpătâi a sindicaliștilor – reprezentanți ai tuturor salariaților din sfera învățământului”.

De subliniat că de la intrarea în vigoare a Codului educației au trecut deja de cinci luni, timp suficient în care managerii școlari să  reușească să se documenteze profund, să pătrundă în buchia legii pentru a conștientiza în ce condiții cad sub incidența dispozițiilor art. 153. Situația tensionată poate fi depășită, întrucât contractul de muncă nicidecum nu se circumscrie concedierii la inițiativa angajatorului, ci are loc prin efectul legii și, în conformitate cu alin.(2) al art. 153, ”în termen de cel mult 6 luni de la încetarea contractului individual de muncă, autoritățile cu competențe legale de numire în funcție vor organiza concursuri de ocupare a posturilor de directori, devenite vacante”. Aici aducem o remarcă: candidații trebuie să aibă vârsta până la 65 de ani, să întrunească anumite cerințe, să susțină un test de competențe, după care să aplice la concurs. 

Consemnare Tamara Lupușor